Vragen verkeersveiligheid
Indiendatum: 5 feb. 2024
In Breda gebeuren regelmatig verkeersongelukken waarbij kwetsbare weggebruikers (m.n. fietsers en voetgangers) het slachtoffer zijn van ongevallen met gemotoriseerd verkeer. Soms zelfs met dodelijke afloop. Onlangs is in Amsterdam en Den Bosch, in navolging van andere steden, in een groot gebied de 30-kilometerzone ingevoerd, de inrichting van het wegennet wordt daarop aangepast. In veel andere steden zijn andere initiatieven genomen om het aantal kwetsbare verkeersslachtoffers te verminderen.
In Breda is twee jaar geleden (april 2022) een actieplan verkeersveiligheid (hierna: het “Actieplan”) vastgesteld. 1
Partij voor de Dieren heeft hierover de volgende technische vragen:
- In het Actieplan zijn cijfers opgenomen van verkeersslachtoffers over de periode tot en met 2021. Kunt u de meest actuele cijfers verschaffen? Dat wil zeggen over 2022 en wellicht 2023 of een deel van 2023, al dan niet bij wijze van voorlopige cijfers?
- Kunt u inzicht geven in hoe het aantal verkeersslachtoffers in Breda zich, naar verhouding van het aantal inwoners, verhoudt tot die in de steden Groningen, Zoetermeer, Arnhem en Utrecht?
- In het Actieplan zijn actielijsten opgenomen. Kunt u aangeven welke van deze acties inmiddels zijn afgerond, welke acties nog in 2024 zullen worden uitgevoerd en welke acties langer op zich laten wachten?
- Op pagina 21 van het Actieplan zijn gevaarlijke locaties opgenomen. Daarbij staat dat die locaties worden gemonitord en dat er zo nodig extra maatregelen worden genomen. Kunt u aangeven wat de resultaten zijn van de monitoring en welke maatregelen zijn genomen?
- In het Actieplan staan allerhande andere maatregelen. Kunt u een overzicht geven van wat inmiddels wel en niet is gerealiseerd en wat er voor 2024 op de planning staat?
- In het Actieplan staat “De meeste verkeersdoden vallen op 50km/u wegen binnen de bebouwde kom.” In de tweede kamer is een motie aangenomen die wijst in de richting van veel meer 30km/u wegen waar nu 50km/u is toegestaan. Den Bosch en Amsterdam zijn voorbeelden van steden waar hier gevolg aan is gegeven.
- Los van de politieke wil hiertoe, welke 50km/u wegen in Breda zouden technisch gesproken in aanmerking komen om van 50km/u naar 30 km/u te veranderen met bijbehorende wijziging van de weginrichting?
- Kunt u een overzicht geven van 50km/u wegen binnen de bebouwde kom van Breda, waar een fietspad naast ligt dat niet vrij ligt van de autorijbaan of van de autorijbaan is gescheiden door een verhoogde afscheiding?
- In enkele andere steden is het concept schoolstraat ingevoerd, kortweg: straten die tijdens haal- en brengtijden van basisscholen voor autoverkeer zijn gesloten.2
- Hebben we in Breda schoolstraten en zo ja, waar?
- Als we die hebben, hoe functioneren ze?
- Bij welke basisscholen hebben we géén schoolstraten en zou dat wel mogelijk zijn?
- Heeft u inzicht in de effectiviteit van schoolstraten in andere steden?
- Zijn er sinds het opstellen van het Actieplan nieuwe inzichten die (technisch gesproken dus los van politieke overwegingen daaromtrent) nog overwogen kunnen worden om de verkeersveiligheid in Breda - met name voor kwetsbare weggebruikers als fietser en voetgangers - te vergroten?
Interessant voor jou
Technische vragen SUP-wetgeving data hoogwaardig gerecycled plastic 11/11
Lees verderEcologische Verbindingszones
Lees verder