Tech­nische vragen SUP-wetgeving data hoog­waardig gere­cycled plastic 11/11


Indiendatum: 19 dec. 2023

De SUP wetgeving: in 2024 moet minimaal 75% van de softcups hoogwaardig gerecycled plastic zijn. De 11e van de 11e was het feest in Breda, waarbij er veel plastic op straat is beland. Onderzoek zou uit moeten wijzen of het minimale quotum van 75% gehaald is deze feestdag (ondanks nog niet wettelijk verplicht). Hierover hebben de Bredase SP en Partij voor de Dieren de volgende technische vragen.

  1. Is hetzelfde systeem gehandhaafd tijdens 11/11 als in de pilots (Jazz Koningsdag)? Bijv. in de vorm van een milieubijdrage? Zo nee, welk systeem wel?
  2. Is resultaat gemeten? Zo ja, wat was dit resultaat?
  3. Is er gewerkt met clean-teams? Waarom wel of niet?
    1. Zo ja, wie heeft ze betaald?
    2. Hoeveel kilo plastic hebben zij geruimd?
    3. Hoe verhoudt hun inzet zich tot de afgelopen keren dat ze actief waren?
  4. De gemeente heeft de straten schoongeveegd na 11/11.
    1. Hoeveel kg. aan plastic bekers heeft de gemeente geruimd?
    2. Hoe verhoudt dit zich tot 11/11 afgelopen jaar en 11/11 van 2019 (pre-corona)?

Indiendatum: 19 dec. 2023
Antwoorddatum: 11 jan. 2024

Vraag 1.
Is hetzelfde systeem gehandhaafd tijdens 11/11 als in de pilots (Jazz Koningsdag)? Bijv. in de vorm van een milieubijdrage? Zo nee, welk systeem wel?

Reactie:
Ja, hetzelfde systeem is toegepast zoals met Breda Jazz en Koningsdag. Echter, op kleinere schaal; alleen de evenementen locaties Haven, Havermarkt, Kerkplein en Grote Markt Zuid hebben meegedaan met de pilot.

Vraag 2.
Is resultaat gemeten? Zo ja, wat was dit resultaat? Is er gewerkt met clean-teams? Waarom wel of niet?

a. Zo ja, wie heeft ze betaald?
b. Hoeveel kilo plastic hebben zij geruimd?
c. Hoe verhoudt hun inzet zich tot de afgelopen keren dat ze actief waren?

Reactie:
Het resultaat is gemeten en het recycle percentage was 59%.
Er zijn tijdens 11/11 drie clean-teams ingezet.
Ad. a. De cleans-teams worden betaald door de gemeente Breda vanuit de zogeheten zwerfafvalvergoeding.
Ad. b. Het geruimde zwerfafval door de clean-teams was minimaal. Dit zal niet meer geweest zijn dan 200 kilogram. Het ruimen van zwerfafval is ook niet de belangrijkste reden van inzet van de cleanteams. De taken van de clean-teams en het gewenst effect hiervan zijn de volgende:
-Inspireren: Door zichtbaar en opvallend schoon te maken inspireren ze bezoekers om het afval in de (juiste) bak te gooien.
-Informeren & motiveren: Door in gesprek te gaan met de bezoekers over het gebruik van de circulaire drinkbeker informeren en motiveren ze de bezoekers. Dit ook met het gewenst effect van het inleveren van de laatste beker.
-Faciliteren: Door het legen van volle prullenbakken worden de bezoekers gefaciliteerd voor goed gedrag
Ad. c Op basis van verwachte bezoekers aantallen en grootte evenemententerrein dezelfde als met Jazz en Koningsdag.

Vraag 4.
De gemeente heeft de straten schoongeveegd na 11/11. Hoeveel kg. aan plastic bekers heeft de gemeente geruimd? Hoe verhoudt dit zich tot 11/11 afgelopen jaar en 11/11 van 2019(pre-corona)?

Reactie:
Er is 3360 kilogram opgeveegd en afgevoerd tijdens 11/11 2023. Het gaat dan om de totale hoeveelheid opgeveegd afval inclusief plastic bekers. Na-scheiding van dit afval vindt niet plaats zodat de hoeveelheid opgeveegde plastic bekers niet nader te specificeren is. Afgelopen 11/11 vond het evenement, zoals hierboven aangegeven, op 4 plekken in de binnenstad plaats. In 2019 vond het evenement enkel op de Grote Markt plaats. In 2019 betrof het circa 1500 kilogram opgeveegd afval. Uit waarnemingen van de horecaondernemers en andere deelnemers uit de werkgroep is gebleken dat sprake was van een aanzienlijk grotere drukte dan in 2019. Een overzicht van de aantallen bezoekers is niet beschikbaar.