Goed en duurzaam openbaar vervoer


Momenteel investeert de overheid ruim twee keer zoveel in wegen als in het openbaar

vervoer. Als we dat omdraaien wordt Nederland een stuk schoner, veiliger en duurzamer.

Laten we in Breda beginnen!

  • Openbaar vervoer krijgt prioriteit boven autoverkeer.
  • De gemeente stimuleert en faciliteert deelfietssystemen zoals de OV-fiets. Niet alleen op treinstations zijn deelfietsen beschikbaar, ook op belangrijke bushaltes zijn deze een waardevolle toevoeging aan het openbaar vervoer. Zoals bushalte Centrum, Heksenwiel, de Donk en Schoutenlaan.
    De gemeente vergroot de parkeer-en-reismogelijkheden. Voor reizigers die verder gaan met het openbaar vervoer of fiets worden de P&R-faciliteiten gratis.
  • Het openbaar vervoer is en blijft veilig, betrouwbaar, frequent, betaalbaar en toegankelijk, ook voor mensen met een functiebeperking. Het openbaar vervoer is gratis voor mensen met een laag inkomen. In alle woonwijken en dorpskernen, zoals Bavel, Prinsenbeek en Ulvenhout is regelmatig openbaar vervoer beschikbaar. Openbaar vervoer is in Breda ook ‘s avonds en ‘s nachts beschikbaar.
  • Al het openbaar vervoer en de voertuigen van de gemeente zijn vanaf de eerstvolgende aanbesteding 100% duurzaam aangedreven. Vanaf uiterlijk 2030 zijn alle bussen 100% duurzaam aangedreven en emissievrij.
  • In samenwerking met de NS start Breda een pilot om naar Parijs’ model de OV-fiets toegankelijker te maken door op verscheidene plekken inleverpunten voor de OV-fiets te maken.
  • Breda realiseert bij Breepark een transferium naar het voorbeeld van ‘s-Hertogenbosch. Vanuit daar rijden met grote regelmaat duurzame bussen naar het centrum.

Help mee aan een betere wereld

    Word lid Doneer

Gerelateerd

Moties