Wat doet Breda voor derde­landers?


Indiendatum: 5 sep. 2023

In samen werrking met D66 Breda

Vrijdag jl. lazen wij het bericht dat de VNG gemeenten adviseert om derdelanders per maandag 4 september 2023 opvang te blijven bieden en de uitspraak van de Raad van State af te wachten [1]. Er bestaat nog onduidelijkheid of de bescherming van derdelanders door de overheid mag worden ingetrokken. Op dat moment was het advies van de staatssecretaris om de opvang per vandaag maandag 4 september 2023 te stoppen en deze kwetsbare groep bewoners terug te sturen naar het land van herkomst.

Uit een rondgang van persbureau ANP onder 300 gemeenten bleek ook dat meerdere gemeenten de deadline van 4 september naast zich neer gingen leggen. Onder meer Eindhoven, Groningen, Arnhem, Ede, Deventer en Roermond gingen in tegen het besluit van demissionair staatssecretaris Van der Burg van Asiel. Inmiddels is het advies aangepast en kan deze groep inwoners toch tijdelijk verblijven in de huidige opvang, tot er een definitieve uitspraak van de Raad van State komt [2] . In de berichtgeving viel het Partij voor de Dieren en D66 op dat Breda niet onder de groep gemeenten viel die bij voorbaat kozen om derdelanders op te blijven vangen tot er duidelijkheid was. [3] Dit is des te pijnlijker omdat er afgelopen jaar al een delegatie derdelanders naar het stadhuis zijn gekomen om hun situatie onder de aandacht te brengen.

Wij hebben hierover de volgende vragen aan u:

  1. Hoeveel derdelanders bevinden zich op dit moment in onze Bredase opvang locaties’?
  2. Was het college bereid om de groep derdelanders op te blijven vangen tot er duidelijkheid was of de bescherming mocht worden ingetrokken?
  3. Heeft u met andere gemeenten overlegd over de keuze die u maakt en de keuze van andere gemeenten die er juist voor kiezen om derdelanders wél op te blijven vangen? Zo nee, waarom niet?
  4. Had het College voorbereidingen getroffen om op maandag 4 september eventueel tot uitzetting over te gaan? En zo ja welke voorbereidingen waren dit?
  5. Hoe zorgt de gemeente ervoor dat deze kwetsbare groep goed geïnformeerd blijft van de huidige stand van zaken? Heeft de gemeente deze groep geïnformeerd dat de huidige opvang eigenlijk per maandag beëindigd zou worden?
  6. Waarom heeft het college de raad tot op heden niet vooraf, tijdig geïnformeerd over al deze ontwikkelingen? Kan het college toezeggen dat bij verdere ontwikkelingen wel tijdig te doen?

Indiendatum: 5 sep. 2023
Antwoorddatum: 20 sep. 2023

Naar aanleiding van de door u gestelde vragen ex art.9 RvO inzake bovenvermeld onderwerp delen wij u het volgende mede.

Vraag 1.
Hoeveel derdelanders bevinden zich op dit moment in onze Bredase opvang locaties’?

Antwoord 1.
In de gemeentelijke opvanglocaties (Koepel en Weideveld) verblijven op 6 september 43 derdelanders. In particuliere opvang zijn dit er 3.

Vraag 2.
Was het college bereid om de groep derdelanders op te blijven vangen tot er duidelijkheid was of de bescherming mocht worden ingetrokken?

Antwoord 2.
Er is in de bewuste week frequent overleg geweest met het ministerie, de VNG en gemeenten in onze veiligheidsregio. Dagelijks waren er nieuwe ontwikkelingen, waarbij de wetgevende lijn vanuit het ministerie niet overeenkwam met uitspraken van rechters. Op donderdag heeft de VNG namens alle gemeenten een brief gestuurd met daarin de oproep om helderheid te verschaffen: naar gemeenten én naar de derdelanders. Op dat moment is zogezegd pas op de plaats gemaakt en iedere keuze of besluit in deze uitgesteld.

Vraag 3.
Heeft u met andere gemeenten overlegd over de keuze die u maakt en de keuze van andere gemeenten die er juist voor kiezen om derdelanders wél op te blijven vangen? Zo nee, waarom niet?

Antwoord 3.
Ja, daar is binnen de Veiligheidsregio en met andere gemeenten overleg over gevoerd.

Vraag 4.
Had het College voorbereidingen getroffen om op maandag 4 september eventueel tot uitzetting over te gaan? En zo ja welke voorbereidingen waren dit?

Antwoord 4.
Wij hebben voorbereidingen getroffen, zoals aan gemeenten is gevraagd sinds de aankondiging eind februari van de datum van 4 september. Zo zijn alle derdelanders uitgenodigd voor een persoonlijk gesprek, hebben zij informatie ontvangen (flyers vanuit het ministerie) en kunnen zij voor vragen dagelijks terecht bij het spreekuur van zowel de locatiemanager als Vluchtelingenwerk. Als gemeente hebben wij alle stappen uit het draaiboek van het ministerie van 13 juli jl. voorbereid en dit juridisch laten toetsen. De definitieve richtlijn die is verstrekt door de rijksoverheid op 31 augustus is uiteindelijk niet meer doorgevoerd en voorbereid: de burgemeester heeft besloten de (juridische) ontwikkelingen in het land eerst af te wachten. Zie ook het antwoord op vraag 2.

Vraag 5.
Hoe zorgt de gemeente ervoor dat deze kwetsbare groep goed geïnformeerd blijft van de huidige stand van zaken? Heeft de gemeente deze groep geïnformeerd dat de huidige opvang eigenlijk per maandag beëindigd zou worden?

Antwoord 5.
De personen die in Nederland verblijven en mogelijk buiten de bescherming van de RTB vallen krijgen besluiten en informatie van het besluitvormend orgaan, de IND (de immigratie- en naturalisatiedienst). Alle personen die het in Breda betrof hebben medio juli een gemeentelijke brief en een informatieflyer ontvangen. Zij hebben een persoonlijk gesprek gehad, of hebben een uitnodiging daartoe niet opgevolgd. Er is uiteindelijk geen brief met een daadwerkelijke uitzettingstermijn verstuurd omdat wij besloten pas op de plaats te maken totdat er meer duidelijkheid zou komen. Hier op volgend hebben wethouder van Drunen en burgemeester Depla persoonlijk een bezoek aan de Koepel gebracht om het gesprek aan te gaan.

Vraag 6.
Waarom heeft het college de raad tot op heden niet vooraf, tijdig geïnformeerd over al deze ontwikkelingen? Kan het college toezeggen dat bij verdere ontwikkelingen wel tijdig te doen?

Antwoord 6.
Zoals aangegeven bij antwoord 2 volgden de ontwikkelingen elkaar snel op. Voor de communicatie zijn wij afhankelijk van het handelen van en de lijn vanuit het Kabinet die mede door rechtelijke uitspraken wordt beïnvloed. Uiteindelijk is het een burgemeestersbevoegdheid om tot daadwerkelijk uitzetting over te gaan. Als dit zover is, zullen wij u daarover informeren. Daarbij ligt de prioriteit van communicatie over dergelijke besluiten uiteraard eerst bij de doelgroep zelf.

Interessant voor jou

Doneerring

Lees verder

Het gebruik van een paardentram tijdens de Open Monumenten Dagen

Lees verder

Help mee aan een betere wereld

    Word lid Doneer