Alar­me­rende lucht­kwa­liteit Noord-Brabant


Indiendatum: 21 jun. 2022

De luchtkwaliteit in Noord-Brabant en dus Breda is abominabel. Noord-Brabanders leven ruim een jaar korter als direct gevolg van die luchtvervuiling. In mei 2022 publiceerden GGD West-Brabant / GGD Hart voor Brabant / GGD Brabant-Zuidoost het rapport Luchtkwaliteit en gezondheid in de provincie Noord-Brabant” (hierna: het “Rapport”).1

“De buitenlucht die inwoners inademen is vergelijkbaar met de lucht die iemand zou inademen als een huisgenoot elke dag bijna 5 sigaretten binnenshuis rookt.” en “Bij 1 op de 5 kinderen is luchtvervuiling de oorzaak van hun astma. Ruim 1 op de 5 volwassenen (40-plussers) heeft een hartvaatziekte door luchtvervuiling.” zo schrijven de opstellers van het Rapport.

Vragen partij voor de Dieren Breda:

  1. Heeft het college kennis genomen van de inhoud van het Rapport?
  2. Komt de inhoud van het Rapport voor het college als een verrassing? Zo ja, hoe komt dat? Zo nee, op welke wijze heeft het college dit rapport zien aankomen?
  3. De luchtkwaliteit in Breda voldoet momenteel op geen enkel adres in Breda aan de WHO advieswaarden, aldus het Rapport. Heeft het college de doelstelling ervoor te zorgen dat de burgers van Breda lucht kunnen inademen die voldoet aan de WHO advieswaarden? Zo ja, op welke termijn wil het college dat realiseren? Zo nee, waarom niet?
  4. Kunt u een gedetailleerd overzicht geven van de punten waar door of in opdracht van de gemeente Breda of een andere overheidsinstantie de luchtkwaliteit daadwerkelijk gemeten wordt, op welke stoffen dan gemeten wordt op die specifieke punten en op welke momenten gemeten wordt (permanent of anderszins)?

Wegverkeer, industrie en landbouw zijn – naast de scheepvaart, waar de gemeente vermoedelijk minder invloed op heeft – de grootste oorzaken van de slechte luchtkwaliteit in Breda. In het bestuursakkoord, “Dichtbij doen, samen sterk vooruit” lezen we niets over het terugdringen van luchtvervuiling door deze sectoren stevig te saneren of te verplichten drastische maatregelen te nemen om de luchtvervuiling terug te dringen. In het Rapport wordt geadviseerd: “Uitstoot kan verminderd worden door de bron helemaal weg te nemen, of door de uitstoot van de bron te beperken.”

  1. Een van de adviezen van de GGD is “het stimuleren van het gebruik van de fiets en openbaar vervoer, een schoon (eigen) wagenpark”. Hoe verhoudt het advies van de GGD om te zorgen voor minder wegverkeer zich tot het voornoemde bestuursakkoord waarin wederom veel geld 1 voor extra wegen wordt vrijgemaakt en ruim baan wordt geboden aan de auto?
  2. Een van de adviezen van de GGD is: “Minder dieren zorgen voor minder uitstoot”. Is de gemeente Breda bereid actief in te zetten op het drastisch verminderen van het aantal dieren in de Bredase vee-industrie?
  3. Een van de adviezen van de GGD is: “Latente vergunningsruimte controleren en verkennen mogelijkheden intrekken van latente ruimte in verleende vergunningen”. Is de gemeente Breda bereid actief na te gaan welke latente vergunningsruimte er momenteel in de gemeente is en om die actief in te gaan te gaan trekken?
  4. Welke andere concrete maatregelen gaat de gemeente Breda het komende jaar nemen om de luchtkwaliteit in de stad te verbeteren?
  5. Welke andere concrete maatregelen gaat de gemeente Breda de komende vier jaar nemen om de luchtkwaliteit in de stad te verbeteren?

1 https://www.ggdbzo.nl/app/uploads/sites/2/2022/06/202205-Eindrapport-Luchtkwaliteit-in-Brabant.pdf

Indiendatum: 21 jun. 2022
Antwoorddatum: 21 jul. 2022

Vraag 1.
Heeft het college kennis genomen van de inhoud van het Rapport?

Antwoord 1.
Ja, het rapport is bekend.

Vraag 2.
Komt de inhoud van het Rapport voor het college als een verrassing? Zo ja, hoe komt dat? Zo nee, op welke wijze heeft het college dit rapport zien aankomen?

Antwoord 2.
Nee, de resultaten van het onderzoek zijn geen verrassing. Dit lag toch wel in de lijn der verwachtingen, ook al was niet helemaal bekend hoe de nieuwe aangescherpte WHO-advieswaarden zouden uitpakken op adresniveau.

Vraag 3.
De luchtkwaliteit in Breda voldoet momenteel op geen enkel adres in Breda aan de WHO advieswaarden, aldus het Rapport. Heeft het college de doelstelling ervoor te zorgen dat de burgers van Breda lucht kunnen inademen die voldoet aan de WHO advieswaarden? Zo ja, op welke termijn wil het college dat realiseren? Zo nee, waarom niet?

Antwoord 3.
Ja, om die reden heeft de gemeente Breda in 2020 het Schone Lucht Akkoord ondertekend. De doelstelling daarvan is om de luchtkwaliteit steeds verder te verbeteren om gezondheidswinst voor iedereen in Breda te realiseren, waarbij toegewerkt wordt naar de WHO-advieswaarden voor stikstofdioxide en fijn stof in 2030. Verder is het doel om landelijk in 2030 gemiddeld minimaal 50% gezondheidswinst ten opzichte van 2016 te behalen voor de negatieve gezondheidseffecten afkomstig van binnenlandse bronnen.

Vraag 4.
Kunt u een gedetailleerd overzicht geven van de punten waar door of in opdracht van de gemeente Breda of een andere overheidsinstantie de luchtkwaliteit daadwerkelijk gemeten wordt, op welke stoffen dan gemeten wordt op die specifieke punten en op welke momenten gemeten wordt (permanent of anderszins)? Antwoord 4. Hoe goed de luchtkwaliteit is, kan zowel worden gemeten als berekend. Het aantal officiële meetlocaties in Nederland is beperkt, omdat het opzetten en onderhouden van de meetstations kostbaar is. In Breda zijn twee meetstations; op de Bastenakenstraat en de Tilburgseweg. Het RIVM plaatst op een website de actuele bevindingen t.a.v. PM10 en O3.
Zie hiervoor: https://www.rivm.nl/lucht/bepalen-van-luchtkwaliteit
Via de NSL monitoring (Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit) wordt inzicht gegeven in NO2, PM10, PM2,5en EC via berekeningen. Zie hiervoor: https://www.nsl-monitorinq.nl/viewer/

Vraag 5.
Een van de adviezen van de GGD is “ het stimuleren van het gebruik van de fiets en openbaar vervoer, een schoon (eigen) wagenpark ”. Hoe verhoudt het advies van de GGD om te zorgen voor minder wegverkeer zich tot het voornoemde bestuursakkoord waarin wederom veel geld voor extra wegen wordt vrijgemaakt en ruim baan wordt geboden aan de auto?

Antwoord 5.
De auto is een vervoersmiddel dat belangrijk blijft in de stad. De toenemende mobiliteitsbehoefte kan slechts deels worden opgevangen door inzet van fiets en openbaar vervoer. Waar de auto noodzakelijk blijft, wordt deze gefaciliteerd door o.a. de beschreven ambities in het coalitieakkoord. We hebben de ambitie om de uitstoot van deze auto’s terug te brengen, onder andere door het stimuleren van elektrische auto’s. Zie daarvoor de mobiliteitsvisie.

Vraag 6.
Een van de adviezen van de GGD is: “ Minder dieren zorgen voor minder uitstoot ”. Is de gemeente Breda bereid actief in te zetten op het drastisch verminderen van het aantal dieren in de Bredase vee-industrie?

Antwoord 6.
De uitvoeringsagenda bij het algemene Rijksbeleid op het stikstofdossier is nog in ontwikkeling. Gemeente Breda zal op basis van de bepalingen daarin strategie ontwikkelen. Het is te vroeg om aan te geven of drastische maatregelen zoals gevraagd daar plaats in hebben.

Vraag 7.
Een van de adviezen van de GGD is: “ Latente vergunningsruimte controleren en verkennen mogelijkheden intrekken van latente ruimte in verleende vergunningen ", Is de gemeente Breda bereid actief na te gaan welke latente vergunningsruimte er momenteel in de gemeente is en om die actief in te gaan te gaan trekken?

Antwoord 7
Ook hiervoor geldt dat de uitvoeringsagenda van het Rijk richtinggevend is. Zie antwoord bij vraag 6.

Vraag 8.
Welke andere concrete maatregelen gaat de gemeente Breda het komende jaar nemen om de luchtkwaliteit in de stad te verbeteren?

Antwoord 8.
De gemeente Breda heeft, als gevolg van de ondertekening van het Schone Lucht Akkoord, wel een actieplan opgesteld, waarbij diverse maatregelen zijn opgenomen die de komende tijd worden uitgevoerd binnen andere domeinen of thema’s, zoals onderzoek naar invoering van een zero emissie stadslogistiek zone (ZE-zone), diverse doorstromingsmaatregelen, stimulering fiets- en OV-gebruik, uitrol e-oplaadpunten en AirQon. Afgelopen 1 januari is de milieuzone voor vrachtwagens aangescherpt van emissieklasse 4 naar 6.

Vraag 9.
Welke andere concrete maatregelen gaat de gemeente Breda de komende vier jaar nemen om de luchtkwaliteit in de stad te verbeteren?

Antwoord 9.
Zie antwoord bij vraag 8.

Interessant voor jou

Gebruik Paardentram tijdens Nassaudag 2022

Lees verder

Het gebruik van dieren in het Circus Bossle

Lees verder

Help mee aan een betere wereld

    Word lid Doneer